Pelatihan Penulisan Artikel untuk Publikasi E-Jurnal bagi Researcher Club
Abstract
Journal is a place for publication of scientific works, the quality and content entirely lies in the written word. Plagiarism can be found because of negligence in writing the references. The purpose of this dedication is to help partners in understanding plagiarism, strategies to make articles using the application of Mendeley and scientific publications by organizing article writing training for members of the Research Club for publication. The method of implementation used was lectures and discussions. The training period lasts for 2 days, starting from the pre-test, material about journal publications, plagiarism, delays, and article writing strategies for e-journals and ending with post-test implementation. The pre-test results obtained an average value of 68,86 (adequate category), whereas for the assessment of the mastery of training material is 85,65 and the post-test is 86,62 both in the excellent category. From the average assessment, it can be proven that the article writing training for publication in e-journals for the Researcher Club is very useful and able to increase knowledge in writing articles for publication in e-journals for trainees.
Downloads
References
Anshori, D. S. (2005). Peningkatan Kemampuan Menulis Mahasiswa Melalui Model Workshop Dalam Perkuliahan Kepenulisan Pada Program Non Kependidikan Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FPBS UPI.
Butsi, F. I., & Nasution, A. (2017). Pelatihan tips dan trik submit artikel ilmiah di jurnal berbasis online. Amaliyah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 49–51.
Cahyani, I. (2010). Peningkatan Kemampuan Menulis Makalah Melalui Model Pembelajaran Berbasis Penelitian pada Mata Kuliah Umum Bahasa Indonesia. Sosiohumanika, 3(2), 175–192.
Damayanti, N. A., Pusparini, M., Djannatun, T., & Ferlianti, R. (2017). Metode Pre-Test dan Post-Test sebagai Salah Satu Alat Ukur Keberhasilan Kegiatan Penyuluhan Kesehatan Tentang Tuberkulosis di Kelurahan Utan Panjang, Jakarta Pusat. Prosiding SNaPP2017 Kesehatan, 144–150.
Effendy, I. (2016). Pengaruh Pemberian Pre-test dan Post-test terhadap Hasil Belajar Mata Diklat HDW.DEV.100.2.A pada Siswa SMK Negeri 2 Lubuk Basung. Volt, 1(2), 81–88.
Mulia, D. S., & Suwarno. (2016). PTK (Penelitian Tindakan Kelas) dengan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dan Penulisan Artikel Ilmiah di SD Negeri Kalisube, Banyumas. Khazanah Pendidikan, IX(2).
Pahmi, P., Ardiya, A., Syahfutra, W., Wibowo, A. P., Niah, S., & Febtiningsih, P. (2018). Pelatihan Penggunaan Mendeley untuk Referensi dalam Menulis Karya Ilmiah bagi Guru SMA Handayani Pekanbaru. Pengabdian Untuk Mu NegeRI, 2(2), 35–39.
Sahla, W. A., & Mukhlisah, N. (2019). IbM-Pelatihan Teknik Penulisan Parafrase. Jurnal Impact: Implementation and Action, 1(2), 162–168.
Salam, R., Akhyar, M., Tayeb, A. M., & Niswaty, R. (2017). Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Mahasiswa dalam Menunjang Daya Saing Perguruan Tinggi. Jurnal Office, 3(1).
Yanti, G., Megasari, S. W., & Zainuri, Z. (2017). Analisis Pengaruh Pelatihan Teknologi Penyondiran pada Usaha Mikro Konstruksi di Kota Pekanbaru. Siklus : Jurnal Teknik Sipil, 3(1), 39–48.
Yanti, G., Zainuri, Z., & Megasari, S. W. (2019). Pelatihan Penjadwalan dengan Ms Project bagi Penyedia Jasa Konstruksi di Kota Pekanbaru. Dinamisia, 3, 125–134.
Yusdita, E. E., & Utomo, S. W. (2019). Pelatihan Pemanfaatan Mendeley Sebagai Reference Tool Pada Artikel Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Unipma. Abdinus, 3(1), 36–46. https://doi.org/10.29407/ja.v3i1.13525