Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini di Era digital melalui Program Macromedia Flash 8
Abstract
In the digital era and post-Covid-19 pandemic, educators have become friendly and sensitive in using technology in learning. The design of learning media using macromedia flash 8 can create an interesting and fun learning process and increase early childhood learning motivation. This research was conducted using classroom action (CAR) with four main steps of action research, namely: Planning (Planning), Implementation (Observation), Implementation (observation) and Reflecting (Reflecting). The number of research subjects was 17 children in class B in PAUD Pinang Masak. Collecting data using observation guidelines to measure the achievement of the cycle and analysis using the percentage formula. The results showed that the students of Kindergarten B Pinang Masak Jambi University using the macromedia flash 8 program in teaching showed an increase in learning motivation.
Downloads
References
Afriyanti, I. A. (2019). Pengembangan CD Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Motivasi Anak dalam Pengenalan Huruf Hijaiyah.
Arikunto, S. (2010). Metode penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Asmawati, L. (2021). Peran Orang Tua dalam pemanfaatan teknologi digital pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82–96.
Atika, E. D., Mariani, M., & Mulyono, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Macromedia Flash Menggunakan Pendekatan Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Visual Thinking dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1881–1899.
Aulina, C. N. (2018). Penerapan Metode Whole Brain Teaching dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1–12.
ENDANG, S. (2021). Implementasi Pengelolaan Kelas Oleh Guru Terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini Usia 5-6 Tahun Di TK Taruna Jaya Prumnas Way Halim Bandar Lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Fadilah, C., Rini, R., & Nawangsasi, D. (2019). Motivasi Kerja Guru PAUD dan Kompetensi Pedagogik. FKIP UNILA, Vol 5, No.
Ibrahim, N., & Ishartiwi, I. (2017). Pengembangan media pembelajaran mobile learning berbasis android mata pelajaran IPA untuk siswa SMP. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1).
Irawan, Y., Wahyuni, R., & Herianto, H. (2019). Media Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar Menggunakan Macromedia Flash 8 di Tk Kartika 1.50 Kecamatan Sail Kota Pekanbaru. Informatika, 11(2), 1–7.
Markhamah, N. (2010). Aplikasi multimedia Education Games untuk anak usia dini.
Maskur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186.
Nasirun, M., Indrawati, I., & Suprapti, A. (2021). Studi Tingkat Pemahaman Guru PAUD Dalam Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 26–36.
Nuryamin, Y. (2016). Pembelajaran Grammar Menggunakan Animasi Interaktif Untuk Min Cempaka Putih Ciputat. Jurnal Teknik Informatika, 2(2), 124–129.
Putri, J. H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Macromedia Flash Dengan Menggunakan PBL Untuk Meningkatkan Kemampuan Spasial Matematika Siswa Dan Motivasi Belajar Siswa. UNIMED.
Sari, F. S. (2020). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Melalui Metode Bercerita Kelompok B RA Roudlotul Ulum Pasuruan. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 24–31.
Sari, W. (2019). Penyediaan Aksesibilitas Berbentuk Fisik dalam Rangka Pemenuhan Hak Penyandang Disabilitas di Wilayah Kota Bukittinggi. Universitas Andalas.
Copyright (c) 2022 Kasmiati, Rahman
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.